Jak wyleczyć próchnicę?

Choroby zębów zawsze powodują pewne ryzyko związane z ich utratą. Niestety, część z nich doprowadza zęby do stanu, w którym konieczna jest ich ekstrakcja, a następnie zastąpienie sztucznymi zębami. I choć rozwój protetyki ma obecnie bardzo duże tempo, to sztuczny ząb prawdopodobnie nigdy nie odwzoruje zęba naturalnego w stopniu 1 do 1. W związku z tym dobrze jest wiedzieć, jak leczyć poszczególne choroby.

Czy próchnicę można wyleczyć?

Do jednej z najczęściej leczonych chorób należy zaliczyć próchnicę. Obecnie stanowi ona numer 1 na niechlubnej liście chorób zębów, z którymi zmagają się pacjenci. Łatwo jest narazić się na rozwój próchnicy — wystarczy chwila nieuwagi w zakresie czyszczenia zębów, niedokładne doczyszczenie zębów i, niestety, zmiany próchniczne zaczynają się pojawiać. W związku z tym dobrze jest wiedzieć, czy próchnicę można wyleczyć, a także jak wyleczyć próchnicę i co na próchnicę jest najskuteczniejsze.

Przede wszystkim zastanówmy się, czy choroba zwana próchnicą jest do wyleczenia. Okazuje się, że tak — choć nie jest to na każdym etapie proste. Leczenie próchnicy jest najłatwiejsze jeszcze przed pojawieniem się ubytków próchnicznych, czyli na etapie pojawienia się białych plamek świadczących o demineralizacji szkliwa.

Dalsze etapy stają się coraz bardziej skomplikowane w leczeniu. Małe ubytki próchniczne najczęściej leczy się z wykorzystaniem wiertła, czyli drogą mechanicznego usunięcia niepożądanych zmian. Im większy ubytek, tym większe ryzyko, że ząb nie będzie kwalifikować się do tradycyjnego leczenia zachowawczego — i wtedy konieczna będzie albo ekstrakcja, albo leczenie kanałowe.

Co na próchnicę?

Wyróżnianie metod na to, jak wyleczyć próchnicę, warto jest mimo wszystko zacząć od profilaktyki, gdyż działania z jej zakresu są najłatwiejsze w realizacji. Łatwiej jest dbać o profilaktykę niż zastanawiać się, jak wyleczyć próchnicę — i to najczęściej już w momencie, gdy próchnica pojawi się. Profilaktyka zębów polega przede wszystkim na ich odpowiednim czyszczeniu — z wykorzystaniem nici dentystycznych, szczoteczki i płynów do płukania — a także wykorzystując zabiegi dentystyczne takie jak skaling, piaskowanie czy fluoryzacja.

W momencie, gdy choroba zacznie się rozwijać, warto jest wiedzieć, jak wyleczyć próchnicę na każdym etapie. Pierwszy etap rozwoju próchnicy to demineralizacja szkliwa — i w takiej sytuacji w zupełności wystarczy zadbać o to, by przywrócić szkliwo do dawnej kondycji z wykorzystaniem zabiegu, jakim jest remineralizacja.

W dalszych etapach — czyli w momencie, gdy ubytek próchnicowy zacznie się rozwijać — konieczne jest podjęcie leczenia zachowawczego. W takiej sytuacji dentysta usuwa ubytek próchnicowy (jednak nie cały ząb) i utraconą tkankę zęba „zastępuje” z wykorzystaniem wypełnienia kompozytowego. Jednak nie zawsze ten sposób leczenia jest możliwy — zwłaszcza wtedy, gdy ubytek jest bardzo duży lub pojawił się ból zęba spowodowany zakażeniem miazgi. W takiej sytuacji konieczne jest podjęcie leczenia kanałowego.

Mamy nadzieję, że wiesz już, jak wyleczyć próchnicę.