Jak leczyć bruksizm?

Choroby związane z naszym uzębieniem są szczególnie groźne, gdyż narażają nas na ryzyko utraty zębów. Jak wiadomo — po zębach stałych nie wyrastają już kolejne, a zęby, które już mamy w szczęce, nie regenerują się — wobec tego do profilaktyki i dbania o zęby trzeba podejść szczególnie poważnie. Niestety czasem nie ma szansy na to, abyśmy byli świadomi pewnych problemów — na przykład w przypadku bruksizmu. Leczenie bruksizmu jest czasochłonne, choć nieco łatwiejsze, niż leczenie jego skutków. Dowiedz się, jakie są przyczyny bruksizmu i jak leczyć bruksizm.

Przyczyny bruksizmu

Bruksizm to choroba, która przejawia się zgrzytaniem zębów — najczęściej podczas snu, z tego powodu jest ona szczególnie groźna. Bruksizm zalicza się do chorób psychosomatycznych, a leczenie tej choroby wymaga najczęściej konsultacji z więcej, niż jednym lekarzem. Skutki bruksizmu często są nieodwracalne — zgrzytanie zębami może doprowadzić do uszkodzenia stawów skroniowo-żuchwowych, intensywnego bólu głowy, uszkodzenia dziąseł i nie tylko.

Warto zastanowić się, jakie są przyczyny zgrzytania zębami. Rozwój bruksizmu może wynikać między innymi z tego, że pacjent doświadcza wielu stresów w życiu, a zgrzytanie zębami jest formą ich odreagowania. Bruksizm jest także bezpośrednio wiązany z wadami zgryzu — dotyczy to sytuacji, w której zęby nie opierają się o siebie prawidłowo.

Na bruksizm są szczególnie narażone osoby, które mają problemy ze stawami skroniowo-żuchwowymi czy problemy reumatyczne. Niestety skutki bruksizmu są często nieodwracalne, co czyni tę chorobę szczególnie groźną. Do takich skutków zalicza się między innymi trwałe uszkodzenie zęba: starcie go czy nawet złamanie; bruksizm powoduje także uszkodzenia dziąseł czy stawów skroniowo-żuchwowych. Osoby, które zmagają się z nocnym zgrzytaniem zębów, zmagają się także z:

• Migrenami,
  • Dzwonieniem w uszach,
  • Bólami oczodołów, barków kręgosłupa.

Jak widzisz, choroba bezpośrednio związana z zębami i układem stomatognatycznym może mieć wpływ także na inne elementy naszego organizmu. Warto także wspomnieć o tym, że skutkiem bruksizmu może być także wpływ na relację między osobą chorującą i jej partnerem — partnerzy śpiący w tym samym łóżku mogą mieć problem ze snem. Powinieneś wiedzieć, jak leczyć bruksizm, aby być w stanie skutecznie poradzić sobie ze skutkami tej choroby i by zapobiegać kolejnym.

Leczenie bruksizmu

Dowiedz się, jak leczyć bruksizm. Przede wszystkim konieczny jest kontakt ze stomatologiem, który dobierze prawidłową szynę relaksacyjną i pozwoli zapobiegać skutkom bruksizmu. Niemniej jednak leczenie objawowe nie przyniesie skutków długofalowych — konieczne jest wyeliminowanie przyczyn, a w takiej sytuacji należy zdiagnozować, co powoduje tę chorobę. Bardzo prawdopodobne, że w planie leczenia będziesz musiał uwzględnić kontakt z psychologiem, neurologiem i terapeutą. Cieszymy się, że kwestia tego, jak leczyć bruksizm jest ci już znana. W takiej sytuacji poradzisz sobie i uchronisz się od nieprzyjemnych skutków tej choroby.