Na czym polega leczenie kanałowe

Leczenie kanałowe inaczej zwane leczeniem endodontycznym kojarzy się z czymś bardzo nieprzyjemnym i długotrwałym. Niestety często z powodu silnego i ciągłego bólu zęba decydujemy się na jego usunięcie, będąc przekonanym, że jest to jedyna prawidłowa możliwa decyzja. Jest to dużym błędem, ponieważ braki w uzębieniu są tak naprawdę poważnym uszczerbkiem dla naszego zdrowia oraz wyglądu. Z biegiem lat mogą nawet prowadzić do deformacji twarzy oraz powodować, że nasza twarz wygląda starzej. Dodatkowo wszelkie ubytki zaburzają pracę naszego układu trawiennego, ponieważ spożywane przez nas jedzenie jest niedokładnie rozgryzione.

Jak wygląda leczenie kanałowe?

Decydując się na zabieg warto wiedzieć na czym polega leczenie kanałowe. Na początek należy wykonać zdjęcie rentgenowskie leczonego zęba, ponieważ tylko ono pozwoli lekarzowi dokonać oceny uszkodzeń, jakie nastąpiły. Jeśli tylko istnieje szansa na uratowanie go, warto zastanowić się nad leczeniem kanałowym. Szczególnie że wiele gabinetów stomatologicznych oferuje przeprowadzenie zabiegu podczas jednej wizyty. Aby zabieg był jak najbardziej komfortowy i odbywał się bez bólu, przeprowadza się go w silnym znieczuleniu miejscowym. Całe leczenie wykonane jest z pomocą mikroskopu, w celu zapewnienia odpowiedniej precyzji zabiegu. Użycie go pozwala odpowiednie oczyścić leczony ząb z resztek tkanek oraz bakterii, a także wypełnić kanały leczonego zęba na całej ich długości. Odpowiednie i dokładne oczyszczenie jest kluczem, jeśli zależy nam na powodzeniu leczenia.

Po zakończonym usunięciu zakażonej części miazgi oraz odpowiednim ukształtowaniu, oczyszczeniu i osuszeniu kanałów zębowych, następuje szczelne zamknięcie kanałów przy użyciu materiału wypełniającego, jakim jest biokompatybilna gutaperka. Jest to substancja pochodzenia naturalnego, która jest biozgodna, a co za tym idzie, jest dobrze tolerowana przez organizm, dodatkowo łatwo wprowadza się ją do kanału zębowego. Po podgrzaniu jej wraz z uszczelniaczem uzyskujemy plastyczność, która pozwala na dokładne upchnięcie jej i całkowicie szczelne wypełnienie, bez pęcherzyków powietrza. Leczenie kanałowe zęba zawsze kontroluje się, wykonując zdjęcia rentgenowskie. Bezpieczeństwo i sterylność podczas zabiegu zapewnia się za pomocą oddzielenia leczonego zęba specjalną klamrą i koferdamem. Dzięki temu unikamy ryzyka dostania się do jamy ustnej jakichkolwiek substancji, które stosowane są podczas leczenia.

Czy ząb po leczeniu kanałowym może boleć

Ból zęba po leczeniu kanałowym może utrzymywać się nawet do 3 tygodni od podjęcia leczenia. U większości pacjentów dolegliwości bólowe znikają pod około 3 dniach, jednak warto na uwadze mieć to, że wszystko zależy od indywidualnych predyspozycji oraz zdolności regeneracyjnych organizmu. Jeśli ból utrzymuje się zbyt długo, warto udać się na wizytę kontrolną i sprawdzić efekty leczenia za pomocą zdjęcia rentgenowskiego. Czasem może okazać się, że miazga została niedokładnie usunięta. Najczęściej powodem tego jest pominięcie jednego z kanałów zębowych lub niedokładne oczyszczenie tych znalezionych. Powodem bólu może być również niedokładne wypełnienie kanałów, co skutkuje przedostaniem się bakterii i nawrotem infekcji.