Jak wygląda leczenie kanałowe zęba?

Endodoncja to ważny dział stomatologii, którego głównym zadaniem jest leczenie zęba poprzez usuwanie zakażonej miazgi zęba. Usuwanie miazgi to jeden z ostatnich podejmowanych sposobów leczenia przed ekstrakcją zęba i wykonuje się go w przypadku mocno zniszczonych zębów, których miazga uległa zakażeniu na skutek na przykład rozwoju próchnicy. Leczenie kanałowe jest wysoce zalecane także w innych przypadkach. Dowiedz się, kiedy leczenie kanałowe jest konieczne i jak przebiega leczenie kanałowe.

Kiedy leczenie kanałowe jest konieczne?

Miazga to szczególnie czuła i wrażliwa tkanka w zębie, dlatego jakiekolwiek jej naruszenie może sprawić ogromny ból. Dotyczy to sytuacji, w których tkanka zostanie fizycznie naruszona — bo na przykład ząb ulegnie złamaniu wraz z naruszeniem miazgi. Może także zdarzyć się, że nieleczona próchnica z czasem dotrze do miazgi zęba — w takiej sytuacji również może u pacjenta pojawić się intensywny ból, który z czasem będzie tylko narastać.

Warto wiedzieć, jak wygląda leczenie kanałowe zęba, by być w stanie podjąć konkretną decyzję — czy pacjent decyduje się na leczenie zęba, czy też chce go wyrwać i zastąpić implantem lub innym rozwiązaniem protetycznym. Leczenie kanałowe jest rekomendowane w przypadku złamania zęba wraz z miazgą — jeśli uszkodzeniu uległa znaczna część zęba, bardzo prawdopodobne, że będzie trzeba je przeprowadzić.

Rozwój próchnicy umożliwia bakteriom „wdarcie się” do wnętrza zęba, co powoduje nieodwracalne zapalenie miazgi. Nieleczenie tej dolegliwości może spowodować rozwój martwicy, zapalenia okostnej, a bakterie z czasem mogą zacząć przedostawać się do krwiobiegu i zagrażać ogólnemu stanu zdrowiu pacjenta.

Zwiększone ryzyko konieczności przeprowadzenia leczenia kanałowego pojawia się także, gdy kolejny raz podejmujemy leczenie danego zęba. W przypadku, gdy ząb wielokrotnie był atakowany przez próchnicę i później leczyliśmy go — możliwe, że po którymś razie u pacjenta pojawi się zapalenie miazgi.

Jak przebiega leczenie kanałowe?

Na pewno chciałbyś wiedzieć, jak wygląda leczenie kanałowe zęba. Cel endodoncji to całkowite usunięcie miazgi z kanałów zębowych. Pozostawienie miazgi mogłoby wiązać się z nawrotem choroby, co jest szczególnie niepożądane — zważając na to, że leczenie kanałowe jest stosunkowo nieprzyjemne.

Przede wszystkim konieczne jest wykonanie zdjęcia rentgenowskiego, aby określić długość i kształt kanałów korzeniowych. Następnie podejmuje się działania mające na celu oczyszczenia wnętrza zęba i wypełnienia go tak zwaną gutaperką. Możliwe, że konieczne będzie zrekonstruowanie zęba z pomocą rozwiązań protetycznych, na przykład korony.

Przed podjęciem

Wiesz już, jak wygląda leczenie kanałowe zęba. Uważamy, że mimo złożoności tego leczenia, i tak warto jest je wykonać zamiast ekstrakcji zęba. Pamiętaj, że kwestia tego, jak wygląda leczenie kanałowe zęba, może różnić się w zależności od gabinetu stomatologicznego — niektórzy stomatolodzy wykorzystują mikroskop, co dodatkowo zwiększa skuteczność leczenia i zmniejsza ryzyko powstania powikłań i nawrotu choroby.