Czemu dziecko zgrzyta zębami w nocy

Czemu dziecko zgrzyta zębami w nocy – przyczyny, objawy i konsekwencje

Protetyka

Gdy tylko wyrzynają się pierwsze zęby, wiele dzieci zgrzyta zębami. Może to mieć kilka przyczyn, które również zależą od wieku dziecka. Powodów czemu dziecko zgrzyta zębami w nocy, jest kilka. Bruksizm dotyczy nie tylko dzieci. Jest również dosyć powszechny u osób dorosłych. Czym się objawia bruksizm u dzieci, jak go leczyć, jak sprawdzić czemu dziecko zgrzyta zębami w nocy i jakie mogą być konsekwencje tego nieprzyjemnego nawyku?

Czemu dziecko zgrzyta zębami w nocy

Nocne zgrzytanie zębami (bruksizm) jest bardzo powszechne u dzieci. Około 20% wszystkich dzieci i młodzieży zgrzyta zębami. Nawet dwulatki zgrzytają zębami we śnie.

Rodzice bardzo często zastanawiają się, czemu dziecko zgrzyta zębami w nocy. Kiedy dzieci zgrzytają zębami we śnie, może za tym kryć się stres, niepokój lub agresja. Szczególnie gdy zęby dziecka jeszcze się rozwijają, często zdarza się, że dolna i górna szczęka nie pasują do siebie. Ta niedokładność dopasowania jest nieświadomie odbierana jako nieprzyjemna, a następnie prowadzi do zgrzytania zębami.

Problem polega na tym, że jeśli zgrzytanie zębami podczas snu trwa dłużej, dziecko łatwo się do tego przyzwyczaja, a szkodliwy nawyk przenosi się w dorosłość. Na dłuższą metę zgrzytanie zębami w nocy pozostawia wyraźne ślady otarć na zębach, obciąża staw żuchwy, zakłóca sen. W związku z tym warto zwracać uwagę na zgrzytanie zębami podczas snu u dzieci i jak najwcześniej podejmować środki zaradcze.

Przyczyny zgrzytania zębami u dziecka

W wieku niemowlęcym zgrzytanie zębami i zaciskanie zębów jest zwykle częścią rozwoju dziecka. Nie jest to powód do zmartwienia. W tym wieku to nie stanowi to jeszcze problemu. Na tym etapie zgrzytanie zębami może cieszyć i bawić malucha. Wydawanie dźwięków, które są wysoko zauważone przez otoczenie, jest dla niego ekscytujące. Czemu dziecko zgrzyta zębami w nocy, zależy od wielu czynników i jeżeli trwa to długo i rodzice są zaniepokojeni, powinni skontaktować się ze specjalistą.

Gdy przebija się nowy ząb, to może powodować ból. Wtedy dzieci gryzą i pocierają szczęki. To pomaga im złagodzić ból.
Innym powodem zgrzytania zębami jest to, że najpierw trzeba je oszlifować i „dopasować”. Szczęka górna i dolna ocierają się o siebie tak, że powierzchnie żucia stopniowo dopasowujących się zębów mlecznych pasują do siebie.
Jeśli dziecko wydaje dziwne dźwięki zębami w wieku od ośmiu miesięcy do trzech lat, jest to całkowicie normalne. Dzieci zgrzytają zębami głównie w nocy, ale również zdarza się, że robią to w ciągu dnia.

Objawy zgrzytania zębami u dziecka

Bruksizm jest to mechaniczne obciążenie zębów spowodowane mimowolnymi ruchami. Dzieci pocierają, ścierają i ściskają zęby górnej i dolnej szczęki pod naciskiem.

W porównaniu do normalnego nacisku podczas żucia, podczas zgrzytania wywiera się około dziesięć razy większy nacisk na zęby, co na dłuższą metę może mieć poważne konsekwencje, nie tylko dla zdrowia zębów.

Typowe objawy to bóle głowy, napięcie mięśni karku i pleców oraz dolegliwości ortopedyczne.

Objawami, które mogą świadczyć o bruksizmie w pierwszych miesiącach życia dziecka, są częste kolki i nieuzasadniony płacz.

Pierwszym objawem zgrzytania zębami, który może wzbudzić niepokój, jest patologiczne ścieranie zębów.

Leczenie zgrzytania zębami u dzieci

Jeśli dziecko zgrzyta zębami, zwłaszcza w ciągu dnia, dobrze jest — jeśli jest wystarczająco duże — tłumaczyć mu, aby tego nie robiło. Jeśli zgrzytanie zębami dzieje się podświadomie, np. podczas zabawy, łatwiej mu będzie przestać, jeśli opiekunowie będą zwracać na to uwagę. Im bardziej świadomie zwraca się uwagę na zgrzytanie zębami, tym lepiej można na nie zareagować i ułatwić dziecku przerwanie tego procesu.

Należy obserwować swoje pociechy. Jeżeli dziecko zgrzyta zębami, być może sprawia mu to przyjemność. Wtedy może po prostu bawi się zębami i cieszy się z wydawanych dźwięków.
Nie należy karcić ani karać swojego dziecka, kiedy zgrzyta zębami.
Zgrzytanie zębami jest naturalnym zjawiskiem i próba przełamania nawyku u dziecka byłaby daremna, zwłaszcza że często się to zdarza podczas snu.
Nawet jeśli nawyk nadal jest nieszkodliwy, nie należy zachęcać do tego dziecka, ponieważ nadmierne zgrzytanie zębami może prowadzić do uszkodzenia zębów mlecznych.
Warto poinformować dentystę o nawykach dziecka. Specjalista może znaleźć przyczynę i wyjaśnić czemu dziecko zgrzyta zębami w nocy lub w ciągu dnia.
Może doradzić, czy nawyk jest szkodliwy dla zębów, lub wcześnie interweniować, jeśli istnieje ryzyko uszkodzenia zębów mlecznych.
Starsze dzieci mogą otrzymać od dentysty szynę zgryzową, której zadaniem jest ochrona zębów przed nadmiernym zużyciem. Miękka silikonowa szyna na żuchwę jest przeznaczona do noszenia w ustach przez pewien okres podczas snu. Dzięki tej szynie można bez większego wysiłku przełamać nawyk zgrzytania zębami u wielu dzieci, a tym samym zapobiec wynikowym uszkodzeniom.

Jakie są konsekwencje zgrzytania zębami u dzieci?

Jeśli rodzic zauważa, że zęby dziecka bardzo cierpią, powinien udać się do dentysty. W niektórych przypadkach zgrzytanie zębami może spowodować uszkodzenie zębów mlecznych. Kiedy dziecko zgrzyta zębami w nocy, może czuć się przytłoczone lub znajdować się pod wpływem dużego stresu. Wtedy zgrzytanie zębami traktuje jako „zawór stresowy”. Istnieje ryzyko, w konsekwencji mięśnie żucia zostaną nadmiernie naciągnięte, co z kolei może powodować ból głowy u dziecka. Nadmierne zgrzytanie zębami może być również wywołane niepokojem i dymem papierosowym. W każdym przypadku należy jednak szukać przyczyn napięcia psychicznego.

Zgrzytanie zębami staje się problematyczne, gdy zdarza się ono stale i z dużą intensywnością. Początkowo dotyczy to tylko zębów mlecznych. Jednak każdy, kto zgrzyta zębami jako dziecko, zwykle robi to jako nastolatek i dorosły.

Nawyk niszczy zęby. Stają się bardziej wrażliwe, na przykład na gorące lub zimne napoje. Intensywne zgrzytanie może przeciążyć mięśnie twarzy i stawu żuchwy – tak jak bolący mięsień. Może to prowadzić do napięcia w okolicy szyi i bólów głowy.