Stan zapalny zatoki szczękowej

Stomatologia

Choć zapalenie zatok to jedna z częściej pojawiających się przypadłości, szczególnie jesienią, to jednak w dalszym ciągu ma ona wiele tajemnic przed pacjentami. Szczególnie dotyczy to zapalenia zatoki przynosowej, która ma nieco inny przebieg niż typowa odmiana tej choroby. Czym więc charakteryzuje się stan zapalny zatoki szczękowej, czyli jakie są jego przyczyny i objawy? W jaki sposób powinno wyglądać leczenie tej przypadłości?

Czym są zatoki szczękowe?

Zanim przejdzie się do najważniejszego zagadnienia, czyli tego, jak wygląda stan zapalny zatoki szczękowej, w pierwszej kolejności dowiedzieć się trzeba, czym tego rodzaju zatoki w ogóle są. Czym się wiec one wyróżniają?
Zatoki szczękowe to dość sporych rozmiarów przestrzenie, które cechować się mogą pojemnością nawet 24-centymetrów sześciennych. Razem z zatokami czołowymi i klinowymi stanowią one dużą część zatok pobocznych nosa. Gdzie konkretnie zlokalizowane są zatoki szczękowe? Obecne są one w trzonach kości szczękowych. Cechą charakterystyczną zatok jest to, że wyściełane są one specjalną błoną śluzową, która produkuje wydzielinę spływającą do nosa. Ponadto zatoki wykorzystywane są do ogrzewania powietrza, które jest wdychane do płuc, a także do zminimalizowania wagi czaszki. Co więcej, zatoki mogą również pełnić swego rodzaju ochronę mózgu przed urazami mechanicznymi poprzez zapewnienie dodatkowej amortyzacji.

Przyczyny i objawy

Kolejną sprawą, o której trzeba się dowiedzieć, to dlaczego pojawiać się może stan zapalny zatoki szczękowej, a także czym się on charakteryzuje.
Od czego więc należy zacząć? Zanim przejdzie się do tego, jakie objawy daje stan zapalny zatoki szczękowej, w pierwszej kolejności dowiedzieć się trzeba, czym się on charakteryzuje. Jest to sytuacja, gdy zatoki objęte są stanem zapalnym, czyli obecna jest w nich opuchlizna utrudniająca swobodne spływanie wytworzonej wydzieliny. Ta osadzając się w zatokach, jeszcze bardziej pogłębia stan zapalny, wywołując kolejne bolesne objawy.
Jakie objawy daje stan zapalny zatoki szczękowej? W tym wypadku dowiedzieć się trzeba tego, że zależne są one tak naprawdę od tego, jaka jest przyczyna powstawania stanu zapalnego. Jak się bowiem okazuje, może on być spowodowany infekcją górnych dróg oddechowych, lecz bardzo często można się również zetknąć z sytuacją, gdy stan zapalny pojawi się z powodu niewyleczonego na czas zęba lub też w wyniku leczenia kanałowego. Wszystko to spowodowane jest oczywiście faktem bliskości zębów z tymi zatokami. To nie wszystko, ponieważ stan zapalny zatok szczękowych może być spowodowany także nieżytem nosa, którego źródłem będzie alergia, a także astmą oskrzelową. Co ciekawe, istnieją pewne czynniki zewnętrzne, które w znaczny sposób zwiększają ryzyko pojawienia się stanu zapalnego tych zatok.

Mowa tu jest o paleniu papierosów, a także – co bardzo ciekawe – o pływaniu.
Skoro już wiadomo, jakie są przyczyny pojawienia się tej przypadłości, warto się teraz dowiedzieć, jakie objawy daje stan zapalny zatoki szczękowej. Z czym się więc konkretnie musi zmagać każdy pacjent chorujący na taką przypadłość? Zdecydowanie najczęściej pojawiającym się objawem u każdego chorującego na tę przypadłość człowieka jest silny ból głowy często zlokalizowany w okolicy oczodołu i czoła. Ból ten ma tendencję do nasilania się podczas pochylania się lub dotykania okolicy zatok. Spowodowane jest to oczywiście zatkaniem zatok przez stan zapalny, a także niemożność naturalnego usunięcia wydzieliny. Często pojawia się wtedy podciśnienie w zatokach, które jeszcze bardziej wzmaga odczucia bólowe. Innego typu często pojawiającym się objawem jest wysoka gorączka, a także silny katar oraz kaszel, który może być spowodowany spływającą powoli do gardła wydzieliną.
Jeśli stan zapalny spowodowany jest od strony stomatologicznej, powszechnie w takim wypadku pojawia się także ból zęba, a także obrzęk policzka. Zdarzyć się również może, że w okolicy bolącego zęba pojawi się wypływająca ropa.

Leczenie domowe zapalenia zatok szczękowych

Jeśli już wiadomo, czym charakteryzuje się takie zapalenie, jakie są jego przyczyny, a przede wszystkim, jakimi się ono cechuje objawami, należy teraz przejść do razu do kwestii zastosowania odpowiedniego leczenia. Jak się okazuje, w ciągu kilku pierwszych dni od pojawienia się objawów zalecane jest zastosowanie samoleczenia przy pomocy dostępnych domowych środków. Jakich konkretnie?
Zdecydowanie najlepszą metodą domowego leczenia zapalenia zatok szczękowych jest stosowanie roztworów soli fizjologicznej do płukania nosa. Oprócz tego poleca się inhalacje soli fizjologicznej z dodatkiem ziół i olejków eterycznych. Poleca się także silne i częste opróżnianie nosa, ciepłe okłady na nos, obkurczanie naczyń krwionośnych przy pomocy dostępnych bez recepty kropli. Rzecz jasna w przypadku takiego stanu zapalnego zalecane jest picie dużej ilości płynów, aby nie doszło do odwodnienia się organizmu z powodu wydzielania dużej ilości wydzieliny. Na koniec warto jeszcze dowiedzieć się o innym niezwykle ciekawym sposobie na walkę z takim stanem zapalnym, a mianowicie nawilżaniem pomieszczenia, w którym się przebywa. Do tego zadania można wykorzystać specjalne nawilżacze, które będą w stanie dostosować powietrze do wybranych przez użytkownika parametrów.

Leki na zapalenie zatok szczękowych

Powyższe metody leczenia są dość proste, żeby nie powiedzieć amatorskie. Jeśli więc stan zapalny pomimo ich stosowania nie osłabnie albo też, jeśli przybierze na sile, konieczna będzie wizyta u specjalisty, który zastosuje odpowiednie leki za zapalenie zatok szczękowych.
Przyjmuje się, że jeśli przez pierwsze 10 dni leczenia stan zapalny nie zmniejszy się lub też, jeśli w ciągu 5 dni wręcz się nasili, konieczne będzie zastosowanie poważniejszego leczenia. W takiej sytuacji stosuje się antybiotyki, jeśli stan zapalny ma podłoże bakteryjne. Dość często lekarze wykorzystują w takiej sytuacji również sterydy. W skrajnych przypadkach, gdy leki nie skutkują, a stan zapalny zatok jest tak duży, że staje się niebezpieczny, niezbędne może być nawet ich przekuwanie, aby uwolnić zalegającą wydzielinę i zmniejszyć obecne w zatokach ciśnienie.