Na czym polega znieczulenie komputerowe?

Stomatologia

Wizyta w gabinecie dentystycznym stanowi dla wielu pacjentów powód do obaw i nadmiernego stresu. Kojarzy się ona bowiem zwykle z dużym dyskomfortem, bólem, a w skrajnych przypadkach może przybierać nawet formę dentofobii. Na szczęście, nowoczesna stomatologia oferuje pacjentom skuteczne metody łagodzenia dolegliwości bólowych, takie jak choćby znieczulenie komputerowe. Warto zatem zastanowić się nad tym, na czym polega znieczulenie komputerowe i kto może skorzystać z tego typu możliwości.

Co to jest znieczulenie komputerowe?

Jak wspomniano powyżej, znieczulenie komputerowe to nowoczesna metoda mająca na celu ograniczenie dolegliwości bólowych i dyskomfortu pacjenta podczas przeprowadzanych zabiegów dentystycznych. Wielu pacjentów zastawiania się zatem nad tym, na czym polega znieczulenie komputerowe i jaka jest jego skuteczność w łagodzeniu bólu. Otóż, znieczulenie komputerowe to rodzaj znieczulenia miejscowego, które jest wykonywane za pomocą urządzenia sterowanego przez oprogramowanie komputera.

Pozawala ono w znacznym stopniu ograniczyć dolegliwości bólowe pacjentów oraz podnieść ich komfort podczas wykonywanych zabiegów. W przypadku tej nowoczesnej technologii znieczulania zęba oraz jego okolic możliwe jest podanie anestetyku bez konieczności wykorzystywania igły i strzykawki. Co ważne, takie znieczulenie może być z powodzeniem wykorzystywane nawet w przypadku poważnych i długotrwałych zabiegów dentystycznych.

Znieczulenie komputerowe czy boli?

Wielu pacjentów zastawiania się nie tylko nad tym, na czym polega znieczulenie komputerowe, ale również ma wątpliwości dotyczące bólu podczas jego wykonywania. Ich obawy są jednak niesłuszne, ponieważ tego typu znieczulenie jest bardzo proste i szybkie do przeprowadzenia, a przede wszystkim bezbolesne. Polega ono bowiem na podaniu środka znieczulającego za pomocą urządzenia zakończonego niewielką igłą. Jej wkłuwanie w tkanki jest niewyczuwalne, ponieważ są one znieczulane już w trakcie wprowadzania w nie igły. Środek przeciwbólowy podawany jest powoli oraz pod bardzo niskim ciśnieniem.

Dawka podawanej substancji może być bardzo precyzyjnie odmierzana przez lekarza, który przez cały czas monitoruje proces za pomocą komputera. W przypadku wykonywania tradycyjnego znieczulenia w postaci zastrzyku, ból potęgowany jest poprzez wrażenie rozpierania tkanek przez preparat wstrzykiwany pod wysokim ciśnieniem. Po jego zastosowaniu pojawia się również nieprzyjemne odrętwienie szczęki. Co ważne, ilość podanego środka nie jest na bieżąco monitorowana, a w przypadku źle dobranej dawki może dochodzić do pojawiania się dolegliwości bólowych.

Znieczulenie komputerowe przeciwwskazania

Obawy pacjentów dotyczących zastosowania nowoczesnych technologii wynikają przede wszystkim z braku dostatecznej wiedzy. W gabinetach dentystycznych padają zatem dość często pytania dotyczące tego, na czym polega znieczulenie komputerowe i czy procedura ta posiada jakieś przeciwwskazania. Otóż, zabieg ten jest stosunkowo bezpieczny i może być z powodzeniem wykonywany przy zachowaniu określonych środków ostrożności u pacjentów w różnym wieku.

Przed jego wykonaniem należy jednak poinformować lekarza o przyjmowanych lekach oraz uczuleniach na wybrane substancje lecznicze. Stomatolog powinien być również poinformowany przez pacjenta o ewentualnej ciąży czy karmieniu piersią. Wówczas dzięki rzetelnej informacji, lekarz może dobrać odpowiednie paramenty zabiegu, dzięki czemu może on być bezpiecznie przeprowadzany. Znieczulenie komputerowe nie niesie ze sobą poważnych skutków ubocznych. Wręcz przeciwnie – dolegliwości bólowe są zniesione, a szczęka pacjenta nie jest odrętwiała.

Zalety znieczulenia komputerowego

Wiedząc na czym polega znieczulenie komputerowe, warto poznać wszystkie jego zalety. Otóż, jak wspomniano powyżej, znieczulenie komputerowe niemal nie ma przeciwwskazań. Może być ono z powodzeniem stosowane nawet w przypadku kobiet w ciąży, jak i u dzieci. W ich przypadku ból nie jest odczuwany ani podczas podawania anestetyku, ani też w trakcie wykonywania zabiegu. Ponadto, ilość podawanego środka znieczulającego może być precyzyjnie dobrana w zależności od masy ciała.

Wówczas skuteczne znieczulenie gwarantuje już podanie minimalnej dawki. Stosowanie tego typu znieczulenia ogranicza nie tylko ból, ale również strach pacjenta przed podejmowanym leczeniem. Znieczuleniu nie towarzyszy bolesna iniekcja oraz opuchlizna i nieprzyjemne drętwienie szczęki. Tego typu znieczulenie zalecane jest szczególnie w przypadku podania tak zwanego znieczulenia przewodowego lub konieczności jego wykonania w rejonie podniebienia. Miejsca te cechują się bardzo dużą bolesnością podczas tradycyjnej iniekcji.

Poza tym, dawka podawanego środka znieczulającego może być nie tylko niższa niż w przypadku tradycyjnego znieczulenia, ale również jego podawanie w wolnym tempie wpływa na lepsze wchłanianie substancji oraz wyższą i przedłużoną skuteczność jej działania.

Znieczulenie komputerowe cena

Pomimo wielu zalet zabiegu, procedura ta nie jest droga. Jej koszt zależy w dużej mierze od wielkości ośrodka. Przyjmuje się jednak, że średni koszt usługi sięga kilkudziesięciu złotych.