Od czego mogą boleć zęby?

Ból zęba może być niezwykle silny, mieć różną przyczynę. Stosowanie tabletek przeciwbólowych jest tylko doraźnym działaniem, ale nie rozwiązuje problemu. Istotne będzie ustalenie źródła dolegliwości i zniwelowanie go. Często za ból zęba odpowiada próchnica, ropień. Odsłonięte szyjki zębów również mogą potęgować nieprzyjemne objawy. Wyróżnia się wiele rodzajów bólu zębów. Nierzadko pojawiają się także dodatkowe symptomy, typu opuchlizna, nadwrażliwość, krwawienie. Pora dowiedzieć się, od czego mogą boleć zęby i jak ulżyć sobie w cierpieniu.

Od czego mogą boleć zęby, czyli różne przyczyny dolegliwości bólowych

Jeśli ktoś nie wie, od czego mogą boleć zęby, to warto się tego dowiedzieć. Profilaktyka to podstawa. Niezwykle ważne jest wobec tego regularne odwiedzanie dentysty, dzięki czemu można wykryć nieprawidłowości we wczesnym stadium i im przeciwdziałać, nie dopuścić do pogłębienia problemu. Dolegliwości bólowe są sygnałem alarmowym, że w jamie ustnej dzieje się coś niepokojącego. Nie należy tego bagatelizować. Wizyta u dentysty jest niezbędna. Wiele osób zastanawia się nad tym, od czego mogą boleć zęby, a odpowiedź zwykle jest bardzo prosta. Dolegliwości bólowe są zwykle skutkiem zaniedbania, nieprawidłowej higieny jamy ustnej. W przypadku recesji dziąseł lub utraty szkliwa bardzo często dochodzi do nadwrażliwości zębów. Ma to miejsce przede wszystkim u osób zbyt mocno szorujących uzębienie i niewłaściwie dbających o ich higienę.

Jak zniwelować ból zęba?

Wiedząc już, od czego mogą boleć zęby, można przejść do sposobów na zniwelowanie nieprzyjemnych dolegliwości. Jeśli pojawiają się one od czasu do czasu, to mogą oznaczać próchnicę, uraz mechaniczny lub rozwijający się ropień. Niektórzy pacjenci uskarżają się na ból chroniczny, ćmiący lub pulsujący. Bardzo często odpowiada za to postępująca próchnica, gdy dochodzi już do zapalenia miazgi. Inną przyczyną jest powikłanie po ekstrakcji ósemki, czyli suchy zębodół. Można oczywiście pomóc sobie poprzez wzięcie tabletki przeciwbólowej. Na początek warto jednak sięgać po preparat o najniższej sile działania z paracetamolem lub ibuprofenem. Nie należy stosować go dłużej niż przez kilka dni. Leki przeciwbólowe i przeciwzapalne powinno się traktować tylko jako środki doraźne, w oczekiwaniu na wizytę u stomatologa.

Domowe sposoby na ból zęba

W aptece dostępne są różne płyny i spraye na ból zęba. Wiele z nich ma naturalny skład, zawiera różne wyciągi roślinne, ksylitol. Działają one antybakteryjnie, koją podrażnienia i niwelują stany zapalne. Można przygotować domową płukankę z sody oczyszczonej lub soli. Godne polecenia są również napary ziołowe, przykładowo z szałwii, rumianku, tymianku. Redukują one ból i stan zapalny oraz niszczą bakterie. Kolejną opcją do wyboru jest płukanka przygotowana na bazie wody utlenionej. Można również użyć goździki, cebulę, czosnek lub korzeń imbiru. Bardzo pomocny będzie olejek eteryczny goździkowy. Szybkim sposobem na zniwelowanie bólu zęba jest przyłożenie do niego patyczkach higienicznego nasączonego w olejku. Ulgę przynoszą również zimne okłady. Wystarczy zmoczyć ręcznik w zimnej wodzie lub owinąć ścierką kostki lodu. W sprzedaży znajdują się również hydrożelowe kompresy, które schładza się w zamrażalniku.