Ile-rozwija-sie-prochnica

Ile rozwija się próchnica?

Profilaktyka

Jak każdy doskonale wie, zdecydowanie największym zagrożeniem dla zębów, z którym każdy człowiek musi się zmagać w swoim życiu, jest próchnica. Jak się jednak okazuje, niewiele osób wie coś więcej na temat tej dolegliwości, przykładowo tego, ile rozwija się próchnica, czym ona jest i jak się jej powinno zapobiegać. Z uwagi na to, jak powszechnym zjawiskiem jest próchnica, wiedza na jej temat powinna być znacznie powszechniejsza.

Co to jest próchnica?

Zanim przejdzie się do tego, ile rozwija się próchnica, jakie są jej przyczyny powstawania, a co najważniejsze, jak jej przeciwdziałać, najpierw trzeba się dowiedzieć zupełnych podstaw w tym zakresie, czyli czym tak właściwie ona jest. Czym jest próchnica i dlaczego jest ona tak groźna dla naszych zębów?
Próchnica to choroba zębów, która obecna jest od wieków dosłownie na całym świecie. Związana jest z uszkodzeniem struktury zęba, najpierw jego szkliwa i zębiny, a następnie miazgi. Doprowadza do stopniowego wyniszczania zęba, aż do jego całkowitego uszkodzenia.

Przyczyny powstawania i rozwój próchnicy

Jak zatem widać próchnica to naprawdę poważna dolegliwość, która może dotknąć dosłownie każdego. Warto się więc teraz zastanowić nad tym, jakie są przyczyny jej powstawania i jak przebiega rozwój próchnicy. Zdecydowanie najważniejszym powodem powstawania na zębach próchnicy są bakterie bytujące w jamie ustnej. Te z nich które gromadzą się na płytce nazębnej, odżywiają się cukrem, produkując jednocześnie kwasy, które rozpuszczają szkliwo. W ten sposób pojawia się na zębie tzw. ubytek. Powstają w ten sposób charakterystyczne białe plamki próchnicowe, które jednak zbiegiem czasu stają się coraz ciemniejsze i coraz głębiej wnikają w strukturę zęba, powodując jego dalsze niszczenie.

Jakie są główne powody powstawania próchnicy? Jak można się łatwo domyślić, dużą zasługę problemów z zębami ma nieprawidłowa dieta. Jeśli spożywa się produkty bogate w cukry, to bakterie bytujące na zębach mają ogromne ilości pokarmu, który zamienia w kwasy demineralizujące szkliwo. Co więcej, ogromnie istotną sprawą w tym wypadku jest także to, jak się przeprowadza codzienną higienę jamy ustnej. Jeśli bowiem nie przeszkadza się bakteriom w bytowaniu i pozwala na to, aby przez długi czas oddziaływały one na zęby, szybko dojdzie do powstania pierwszych ognisk próchnicy.

Czy da się odpowiedzieć na pytanie, ile rozwija się próchnica? Jest to dość trudne do określenia, ponieważ wiele w tym wypadku zależy od diety czy też ilości produkowane śliny. Na ogół jednak przyjąć można, że zdrowe zęby mogą popsuć się nawet w ciągu jednego roku.

Jak zapobiec próchnicy?

Jak widać po powyższym opisie, o pojawienie się próchnicy na posiadanych zębach nie jest wcale trudno. Nic więc dziwnego, że tak wiele osób zdaje pytanie, jak można jej zapobiec.
Oczywiście najbardziej podstawową zasadą w tym wypadku jest to, aby odpowiednio dobrze o zęby dbać, czyli często je myć. Co więcej, poleca się wyeliminowanie z diety produktów o wysokiej zawartości cukrów, czyli oczywiście słodyczy. Na koniec pamiętać trzeba o regularnych wizytach u stomatologa, który będzie w stanie znaleźć i zawczasu naprawić obecne w zębach ubytki.