Co na bruksizm?

Ortodoncja

Myli się ten, kto sądzi, że jedynym zagrożeniem dla naszych zębów jest próchnica. To prawda, wciąż to właśnie zmiany próchnicze powodują statystycznie najwięcej uszkodzeń zębów, lecz istnieją również inne schorzenia, które tak samo mogą stanowić bardzo duże zagrożenie dla nich. Doskonałym tego przykładem może być dość popularny bruksizm, który w skrajnych przypadkach może powodować utratę zębów. Co na bruksizm będzie najlepsze i jak sobie z tą chorobą poradzić?

Czym jest bruksizm?

Zanim przejdziemy do tego, co na bruksizm stosują specjaliści, musimy najpierw dowiedzieć się, czym jest ta choroba i na czym ona tak w ogóle polega. Trudno bowiem debatować nad czymś, co się nie w pełni poznało.
Jest to niezwykle podstępna przypadłość, o której wielu pacjentów dowiaduje się od swoich najbliższych. Charakteryzuje się tym, że chory zgrzyta zębami w czasie snu.
Typowym objawem bruksizmu jest obolała po przebudzeniu szczęka i zęby, lecz również uszkodzenia mechaniczne powstałe na zębach. W wyniku ścierania szkliwa stopniowo dochodzi do degradacji zębów, a nawet ułamywania się ich dużych fragmentów. Jeśli nic się nie zrobi, bruksizm może doprowadzić nawet do utraty uzębienia.

Jakie są przyczyny bruksizmu?

Skutki nieleczonego bruksizmu mogą być naprawdę niezwykle poważne. Nic więc dziwnego, że wiele osób zastanawia się nad tym, jakie mogą być jego przyczyny. Co dokładnie sprawia, że w czasie snu pocieramy zębami i je niszczymy?
Przyczyn takiego zjawiska może być bardzo wiele. Najczęściej jednak wymienia się tu po prostu stres. Życie w zbyt dużym napięciu, zmaganie się z jakimiś problemami czy prowadzenie nieprawidłowego trybu życia może doprowadzić do tego, że nocy pojawi się bruksizm.

To oczywiście niejedyna potencjalna przyczyna. Innym prawdopodobnym powodem jest wada zgryzu, w wyniku której zęby przesunęły się do takiego stopnia, że w czasie nocy, gdy jesteśmy rozluźnieni, dochodzi do pocierania ich o siebie.
Do innych dość częstych przyczyn zalicza się również żucie gumy, zmiany genetyczne, a nawet różnego rodzaju choroby jamy ustnej.

Domowe sposoby na bruksizm

Jak zatem widać, przyczyn tej choroby może być bardzo wiele. A jeśli nie pozna się powodu, z powodu którego pocieramy zębami, trudno będzie z tym walczyć. Inne leczenie musi być zastosowane dla wady zgryzu, a inne dla zbyt dużego stresu.

Z racji tego, że diagnoza może zająć sporo czasu, warto zastanowić się nad tym, jak można sobie pomóc w domowych warunkach. Co na bruksizm z domowej apteczki? Jedną z lepszych metod jest rozluźnianie mięśni twarzy. Poleca się w tym wypadku ćwiczenia polegające na otwieraniu i zamykaniu buzi, a także podszczypywaniu policzków. Dodatkowo warto stosować masaże twarzy oraz ramion i karku. Przy porannych silnych bólach polecane są zimne okłady. Co bardzo ważne, powinno się przy bruksizmie zmienić codzienne nawyki. Przykładowo mocno odradzane są napoje energetyczne, kawa czy herbata, czyli wszystko, co może pobudzać ośrodkowy układ nerwowy i wywoływać zwiększenie poziomu stresu.