Resekcja zęba co to?

Chirurgia Stomatologiczna

Resekcja zęba co to? Jest to nieprzyjemny zabieg stomatologiczny, który wykonuje się wtedy, kiedy inne metody leczenia okazały się bezskuteczne. Zabieg ten, w niektórych przypadkach okazuje się jedynym sposobem, aby dostać się do źródła infekcji i zacząć leczenie. Pominięcie zabiegu resekcji skutkuje powstaniem ropni, ziarniaków i torbieli.

Czym jest resekcja korzenia?

Resekcja jest zabiegiem, który stosuje się na zębach jednokorzeniowych, takich jak siekacze i kły. Polega ona na odcięciu, czyli amputacji wierzchołka korzenia i usunięciu zmian, które pojawiły się w jego obrębie. Resekcja pozwala na uniknięcie rozszerzenia się stanu zapalnego i na zachowanie zęba przez długi czas. Resekcje przeprowadza się , kiedy zawodzą inne metody leczenia, a zwłaszcza leczenie kanałowe.

Wskazania do resekcji korzenia zęba

Resekcja zęba co to i kto powinien się jej poddać? Zabieg resekcji korzenia zęba przeprowadzany jest po nieudanym leczeniu endodontycznym, kiedy pojawiają się powikłania lub komplikacje. Głównym i najczęstszym powodem przeprowadzania resekcji jest niewłaściwe i niepełne wypełnienie kanału lub użycie do tego niewłaściwego materiału. Przyczynia się to do powstawania stanów zapalnych.
Wskazaniem do wykonania resekcji zęba są także powikłania po uzupełnieniu protetycznym, a zwłaszcza po wkładach koronowo- korzeniowych.

Zabieg ten przeprowadza się również u pacjentów, którzy mają cienkie kanały korzeniowe, albo bardzo zakrzywione zęby uniemożliwiające leczenie kanałowe.
Resekcję korzenia zębowego przeprowadza się także wtedy, kiedy złamie się korzeń na wysokości wierzchołka, albo nastąpi przebicie w czasie leczenia endodontycznego. Zabieg resekcji przeprowadzany jest także wtedy, kiedy ząb obumiera samoistnie, a wokół korzenia powstają stany zapalne.

Jak przebiega zabieg?

Zabieg resekcji poprzedzony jest szczegółowym wywiadem medycznym oraz zrobieniem zdjęcia RTG. Jeśli stan zdrowia pacjenta jest dobry i nie można przeprowadzić leczenia w inny sposób, chirurg szczękowy przystępuje do resekcji, która składa się z kilku etapów. Pierwszym krokiem jest podanie pacjentowi znieczulenia miejscowego, dokładnie w okolice chorobowe, gdzie będzie przeprowadzany zabieg. Kiedy znieczulenie zaczyna działać stomatolog nacina śluzówkę w okolicach korzenia, a następnie wycięcie otworu w kości okienka i usunięcie wierzchołka korzenia, który jest chory. Potem następuje wypełnienie wsteczne, które polega na szczelnym wypełnieniu kanału dobrym materiałem, od strony wierzchołka. Potem następuje zszycie rany i nałożenie na nią szwów.

Do zabiegu resekcji korzenia zębowego używa się lusterka i mikroskopu stomatologicznego, dzięki czemu można bardzo dokładnie określić chore miejsca. Szwy zdejmuje się z rany po tygodniu. W czasie gojenia się rany i odtwarzania się kości pacjent powinien regularnie odwiedzać dentystę w ramach kontroli.
Warto także zadbać o wypoczynek, unikać aktywności fizycznej i wysiłku. Dobrze na okres rekonwalescencji wziąć sobie kilka dni wolnego w pracy, chociaż na kilka pierwszych dni.
Resekcja zęba co to jest? Jest to często jedyny sposób na uratowanie zęba.

Czy resekcja korzenia boli?

Zabieg resekcji korzenia zęba wykonuje się w znieczuleniu miejscowym. Dla pacjenta jest on całkowicie bezpieczny i bezbolesny. Jednak niekiedy mogą pojawić się po nim obrzęki, zaczerwienienia, opuchlizna, ból i krwawienia. Może wystąpić również uczucie mrowienia w miejscu, w którym przeprowadzany był zabieg.
Po zabiegi resekcji należy uniknąć dużego wysiłku fizycznego, nie spożywać bardzo gorących ani zimnych pokarmów. Należy także uważać podczas mycia zębów i ich płukania. Wskazane są także zimne okłady, które aplikuje się na zewnętrzne okolice policzków, na wysokości leczonego zęba. Zaleca się, aby przez pierwsze dwanaście godzin po zabiegu unikać aktywności fizycznej i dużego wysiłku. Należy również wziąć sobie dzień lub dwa wolnego w pracy.
Resekcja zęba co to jest i jakie mogą być powikłania? Rzadko po resekcji zęba wystąpić może zakażenie rany, wypadnięcie zęba, lub otwarcie zatoki szczękowej.

Czy zabieg zawsze się udaje?

Resekcja zęba co to i czy zawsze się udaje? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. O powodzeniu resekcji korzenia zęba pacjent dowiaduje się dopiero po kilku miesiącach od zabiegu. Dzieje się tak dlatego, że kość potrzebuje czasu, aby się odtworzyć. Podczas odradzania się kości pacjent powinien pozostawać pod ścisłą kontrolą lekarza stomatologa. Natomiast sam zabieg, który jest wykorzystywany za pomocą nowoczesnych technologii udaje się w dziewięćdziesięciu procentach. Stomatolog wykorzystuje tu lupę i mikroskop, dzięki któremu pole zabiegowe zawęża się. Jeśli dodać do tego dobry materiał do wypełniania kanałów, tzw. wypełnienia wstecznego, powodzenie zabiegu jest pewne.
Ceny zabiegu są bardzo zróżnicowane i zależą przede wszystkim od tego czy resekcja przeprowadzana będzie na zębach bocznych czy przednich. Cena wzrośnie jeśli zabieg będzie wymagał dodatkowych operacji. W niektórych gabinetach dolicza się także opłatę za niezbędne znieczulenie miejscowe.
Zabieg resekcji na pewno się uda, jeśli przeprowadzi się go w gabinecie stomatologicznym o dobrej renomie, w której pracują doświadczeni profesjonaliści, zarówno lekarze jak i cały personel medyczny.

Przeciwwskazania do zabiegu resekcji korzenia zębowego?

Resekcja zęba nie zawsze jest możliwa. Dzieje się tak w przypadku, kiedy stan zapalny obejmuje jedną trzecia długości korzenia. Zabiegu tego nie przeprowadza się także w przypadku zębów mlecznych. Resekcji korzenia zębowego nie można przeprowadzać wtedy, kiedy dochodzi do zaniku kości, która otacza ząb, albo jest on podłużnie złamany. Niektóre zmiany zapalne jamy ustnej i ozębnej także nie pozwalają na resekcję.
Niektóre choroby nie pozwalają również na przeprowadzenie zabiegu resekcji korzenia zęba. Są to: cukrzyca, nadciśnienie, choroby tarczycy lub nerek, parodontoza, stany zapalne gardła, jamy ustnej, stany wirusowe takie jak opryszczka. Przeciwwskazaniem jest także ciąża, a zwłaszcza pierwszy jej trymestr.