Co-na-bol-zeba-po-leczeniu-kanalowym

Co na ból zęba po leczeniu kanałowym?

Endodoncja

Leczenie endodontyczne nazywane również leczeniem kanałowym jest powszechnie stosowaną procedurą stomatologiczną. Zalecenie do jej przeprowadzenia stanowi bardzo zaawansowana martwica zęba. W tym przypadku niezwłoczne podjęcie odpowiedniego i skutecznego leczenia jest niezwykle istotne z uwagi na ryzyko wystąpienia poważnych konsekwencji odbijających się na zaburzeniu zdrowia ogólnoustrojowego.

Leczenie kanałowe – etapy zabiegu

Leczenie endodontyczne należy do procedur niezwykle czasochłonnych i pracochłonnych. Ponadto cechuje się dużym skomplikowaniem koniecznych do wykonania czynności przy zachowaniu dużego zaangażowania, dokładności i staranności ze strony stomatologa. Niestety w wielu wypadkach leczenie nie gwarantuje pełnej skuteczności lub nie może zostać podjęte. Wynika to na przykład z występowania u pacjenta chorób towarzyszących lub zwapnienia korzeni zęba. Wówczas konieczne jest częściowe lub całkowite usunięcie korzeni zębowych lub zęba. Głównym celem leczenia kanałowego jest usunięcie martwej miazgi zębowej z systemu korzeniowego zęba. Wykonuje się to za pomocą pilników endodontycznych, a następnie dokuje się płukania kanałów z użyciem płynów do irygacji kanałów korzeniowych. Dzięki zastosowaniu zarówno metod mechanicznych, jak i chemicznych możliwe jest bardzo dokładne usunięcie zalegających resztek zębiny oraz bakterii chorobotwórczych. Po tych czynnościach kanał korzeniowy jest wypełniany materiałami stomatologicznymi.

Czy leczenie kanałowe boli?

W powszechnej i obiegowej opinii leczenie endodontyczne związane jest występowaniem silnego bólu. Na szczęście na rynku stomatologicznym dostępne są różnorodne znieczulenia, które mogą zostać zastosowane w zależności od indywidualnych potrzeb pacjenta oraz rozległości i czasu trwania zabiegu. Nowoczesne znieczulenia wykazują bardzo niewielkie ryzyko skutków ubocznych oraz nieliczne przeciwwskazania.

Dlaczego boli ząb po leczeniu kanałowym?

Ból zęba po leczeniu kanałowym jest dość powszechny i związany jest z dość skomplikowanym i inwazyjnym procesem leczenia lub jego powikłaniami. W niektórych wypadkach może on wynikać z powikłań leczenia na przykład rozwijającym się stanem zapalnym dziąsła prowadzącym zapalenia ozębnej. Silny i przedłużający się ból musi być skonsultowany stomatologicznie w celu podjęcia działań zaradczych.

Jak złagodzić ból zęba po leczeniu kanałowym?

Silne dolegliwości bólowe po zastosowanym leczeniu kanałowym mogą utrzymywać się od kilku do nawet kilkunastu dni. W przypadku w którym ból utrzymywałby się dłużej wymagana jest konsultacja stomatologiczna. W celu oceny skuteczności leczenia wykonuje się kontrolne zdjęcie rentgenowskie. Należy bowiem pamiętać o tym, że przedłużający się ból może świadczyć o błędach podczas wykonywania zabiegu w tym na przykład pominięciu lub niedokładnym oczyszczeniu systemu korzeniowego lub nieprawidłowym wypełnieniu materiałem stomatologicznym. Ból może być niwelowany za pomocą sposobów domowych, w tym: stosowanie chłodnych okładów na okolice pozabiegowe, ssanie kostek lodu czy wykonywanie płukanek ziołowych przygotowywanych z szałwii lub rumianku. Dodatkowo, na okolice poddawane zabiegom można aplikować pastę przygotowaną z mieszanki czosnku i olejku goździkowego. Ponadto w okresie pozabiegowym należy zrezygnować ze spożywania pożywienia zawierającego twarde składniki, w tym panierki oraz dotykania okolic leczonych zębów.