brak-jakiej-witaminy-powoduje-szkorbut

Brak jakiej witaminy powoduje szkorbut? Poznaj odpowiedź pytanie.

Profilaktyka

Brak jakiej witaminy powoduje szkorbut? Pytanie to dość często pojawia się w odniesieniu do stanu zębów i ich poprawnej higieny, a to dlatego, bo wiedza na temat tej choroby jest naprawdę niewielka. Wszystko spowodowane jest faktem, że jest ona dość słabo znana z uwagi na rzadkie jej występowanie.

Nie oznacza to jednak wcale tego, że niemożliwe jest nabawienie się jej. Jak to więc wszystko wygląda w szczegółach, czyli czym tak właściwie jest szkorbut, a także jakie są symptomy obecności tej choroby w organizmie?

Co to jest szkorbut?

Zanim przejdzie się do tego, brak jakiej witaminy powoduje szkorbut, najpierw warto się zastanowić nad podstawami w tym zakresie, czyli czym tak właściwie jest ta choroba.

Szkorbut to niezwykle rzadka, wielonarządowa choroba całego organizmu, która wywołana jest brakiem odpowiedniej ilości witaminy C, czyli po prostu kwasu askorbinowego. Szkorbut bardzo często nazywany jest również chorobą żeglarzy, ponieważ to właśnie u tej grupy społecznej występował zdecydowanie najczęściej.

Pozbawieni przez wiele miesięcy dostępu do świeżej żywności, a przede wszystkim do warzyw i owoców ludzie, wytracali stopniowo witaminę C z organizmu, co doprowadzało do powstawania szkorbutu.

Symptomy szkorbutu

Skoro już wiadomo, brak jakiej witaminy powoduje szkorbut, następnie warto się dowiedzieć, co ta choroba konkretnie jest w stanie spowodować w organizmie. Jakie są zatem jej objawy, a także czy stanowi ona duże niebezpieczeństwo dla organizmu?

Zdecydowanie najczęściej pojawiającym się objawem szkorbutu jest krwawienie z tkanek, które mają silną tendencję do pękania. Przede wszystkim dotyczy to dziąseł, które są niezwykle delikatną strukturą. Oczywiście towarzyszyć temu mogą również silne bóle stawów i mięśni. Dodatkowo dochodzić może do patologicznej łamliwości kości, które dodatkowo mogą mieć poważne trudności w zakresie zrastania się.

Następuje utrata apetytu, osłabienie organizmu, rozchwianie i w efekcie tego wypadanie zębów, a także w skrajnych przypadkach utraty przytomności. Czy szkorbut jest niebezpieczną chorobą? Oczywiście tak, ponieważ w przypadku braku reakcji na podstawowe i coraz silniejsze objawy, może doprowadzić nawet do śmierci.

Sposoby leczenia szkorbutu

Jak więc widać po powyższym opisie, szkorbut to naprawdę bardzo niebezpieczna choroba. Wiele osób zastanawia się nad tym, jak się ją leczy. A skoro już wiadomo, brak jakiej witaminy powoduje szkorbut, łatwo jest dojść do tego, co może pomóc tę przypadłość wyleczyć.

Leczenie tej choroby polega przede wszystkim na podawaniu ogromnych ilości witaminy C, oczywiście pod stałą obserwacją lekarza. Rzecz jasna nie odbywa się to poprzez łykanie samych tabletek, lecz witamina C podawana jest dożylnie.

W przypadku ustabilizowania się pacjenta i odzyskaniu przez niego odpowiedniej ilości witaminy C w organizmie konieczne jest również radykalne zmienienie przez niego codziennej diety, tak aby spożywać potrawy i pokarmy o dużej zawartości tej witaminy. Nie można bowiem dopuścić do sytuacji, gdy ponownie jej ilość stanie się niewystarczająca do poprawnego funkcjonowania organizmu.